Konin. Tu płynie energia > Inspiracje i innowacje: Kongres Edukacyjny Szkoła Naszych Marzeń 2023

Inspiracje i innowacje: Kongres Edukacyjny Szkoła Naszych Marzeń 2023

Link do artykułu - Inspiracje i innowacje: Kongres Edukacyjny Szkoła Naszych Marzeń 2023

 

Inspiracje i innowacje: Kongres Edukacyjny Szkoła Naszych Marzeń 2023

Ci, którym bliska jest lepsza edukacja - dyrektorzy konińskich szkół, nauczyciele, uczniowie i rodzice - spotkali się na Kongresie Edukacyjnym "Szkoła Naszych Marzeń - Jak nie być samotnym w szkole?", który odbył się 5 października 2023 roku w Auli Akademii Nauk Stosowanych w Koninie. Wydarzenie zgromadziło prawie 100 osób i miało na celu upowszechnienie inspiracji i innowacji wypracowanych podczas projektu „Jak nie być samotnym w szkole?”

Dr Ada Florentyna Pawlak zrobiła poruszający wykład o "Samotności followersów", a koordynatorka projektu Agnieszka Gołębiowska opowiedziała o "Innowacjach zrodzonych z empatii, kreatywności i troski o uczniów metodą design thinking”. Zespoły, które wypracowały innowacje podzieliły się nimi podczas bardzo inspirujących warsztatów. Pani Ola Chodasz za pomocą dramy rozruszała ciała, serca i umysły wszystkich uczestników. Na koniec wszyscy otrzymali opracowany Pakiet Inspiracji, które będą mogli wykorzystać w pracach swojej placówki. [link do Pakietu Inspiracji]

 - „Wierzę, że edukacja może być lepsza, bardziej empatyczna i bardziej zorientowana na potrzeby uczniów, dlatego koordynuję inicjatywę Szkoła Naszych Marzeń -  powiedziała podczas otwarcia Agnieszka Gołębiowska, koordynatorka projektu - Razem jesteśmy w stanie wprowadzić te długo oczekiwane zmiany na rzecz lepszej edukacji i sprawić, że żadne dziecko nie będzie się już czuć samotne w szkole.”

Rozpoczęło już wdrażanie jednej z innowacji o nazwie Dziennik Nauki - Długoterminowa Inwestycja w II Liceum Ogólnokształcące w Koninie. To aplikacja, która w jasny i przejrzysty sposób ma komunikować uczniom wymagania edukacyjne i w efekcie pozwolić im lepiej zarządzać swoim procesem nauki, zwiększyć motywację i poczucie kontroli, a także zmniejszyć stres związany z ocenami i towarzyszące mu poczucie zagrożenia [link do prototypu]. Kolejne szkoły wyraziły żywe zainteresowanie jej wdrażaniem, jak również innych innowacji, które są w fazie prototypów, takich jak:

  • Młodzieżowa Aktywizacja Serc – aplikacja sprzyjająca budowaniu silniejszych więzi między uczniami, aby pomóc im zmniejszyć izolację społeczną i wspierać rozwój ich umiejętności interpersonalnych.
  • Dziennik Samorozwoju - narzędzia rozwoju osobistego i zdrowia psychicznego, aby zwiększyć ich poczucie własnej wartości.
  • Oasis Room – przyjaznej przestrzeni dla relaksu, odpoczynku i nauki zarządzania emocjami, aby poprawić efektywność uczenia się i zdrowie psychiczne uczniów.

Piątą wypracowaną innowacją jest Wymiennikownia - platforma internetowa wspierająca nauczycieli we wdrażaniu bardziej angażujących metod nauczania. Na tej platformie osoby, które szukają wiedzy na temat nowych metod nauczania będą mogły poznać osoby, które już je stosują i mają w nich doświadczenie, którym chcą się podzielić. Taka platforma mogłaby funkcjonować na poziomie całego miasta, włączać wszystkie szkoły jak również być skierowana do uczniów i rodziców [link do prototypu]. Dzięki niej więcej nauczycieli może poznać i zacząć stosować nowe metody nauczania, które  przyczynią się w efekcie do lepszych wyników i budowania pozytywnych relacji z nauczycielem i rówieśnikami i zapewnią uczniom poczucie bezpieczeństwa i przynależności.

Projekt realizowany był przez Miasto Konin, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie, Konińską Spółdzielnię Socjalną Spectrum oraz New School w Oslo. Finansowany był z Programu Edukacja Komponent IV – Współpraca instytucjonalna na rzecz poprawy jakości i dopasowania oferty edukacyjnej na wszystkich poziomach oraz we wszystkich formach II nabór, finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na la­ta 2014-2021 oraz z budżetu państwa.

 

 

Wróć