Powiększa się flota autobusów zeroemisyjnych Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie. We wtorek, 8 lipca, prezes zarządu spółki Magdalena Przybyła podpisała umowę na zakup ośmiu NesoBusów od РAK-РСE Polski Autobus Wodorowy, a dzień później – tj. 9 lipca – na dwa wodorowe przegubowce Solaris Urbino 18 Hydrogen.
8 lipca – umowa z РAK-РСE Polski Autobus Wodorowy
- Oficjalnie ogłaszamy, że zamawiamy kolejnych osiem nowiutkich, wodorowych NesoBusów! Tak, dobrze widzicie – jeszcze więcej cichych, ekologicznych, nowoczesnych pojazdów, które będą dowozić Was do pracy, szkoły, na zakupy – czytamy na fanpage’u spółki.
12-metrowe, wodorowe NesoBusy trafią do konińskiej zajezdni w 2027 roku. Dołączą do pięciu innych autobusów tej samej marki, które od ponad pół roku wożą pasażerów.
Umowa z wybranym w przetargu dostawcą została podpisana w obecności prezydenta Konina Piotra Korytkowskiego. Obejmuje ona zakup ośmiu fabrycznie nowych, miejskich, zeroemisyjnych autobusów klasy MAXI z ogniwem wodorowym, jednoczłonowych, o długości 11,5–12,5 m, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Termin realizacji zamówienia – do 30 listopada 2027 roku. Koszt zakupu autobusów 28 665 356,64 zł brutto.
9 lipca – umowa z Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
Zakup w sumie 10 autobusów jest możliwy dzięki wsparciu z Programu Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027 – Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dla Wielkopolski Wschodniej w ramach projektu pt. „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”. Dofinansowanie wynosi 85%.
Druga część zamówienia, poza nowymi ośmiomami NesoBusami, obejmuje zakup dwóch zeroemisyjnych autobusów MEGA z ogniwem wodorowym o długości 17,5–18,5 m. Tu w przetargu wybrano ofertę Solaris Bus & Coach sp. z o.o., która opiewa na kwotę 10 083 048 zł brutto. Umowa z dostawcą, w obecności wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Jacka Bogusławskiego oraz prezydenta Konina Piotra Korytkowskiego, została podpisana 9 lipca.
– To są bardzo ważne inwestycje w naszym mieście. Konin stawia bowiem na ekologiczny, nowoczesny transport publiczny, który od ubiegłego roku jest bezpłatnym transportem dla koninian posiadających Konińską Kartę Mieszkańca – komentuje prezydent Piotr Korytkowski.
Dodajmy, że w 2022 roku nasze miasto, jako pierwsze w kraju, wprowadziło do komunikacji publicznej autobus wodorowy.
Zakup autobusów w ramach projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” to jedna z ostatnich dwóch dużych inwestycji. MZK realizuje też przedsięwzięcie pn. „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii”, które obejmuje zakup 10 wodorowców: 5 autobusów klasy MAXI oraz 5 autobusów klasy MEGA (potocznie zwanych przegubowymi) oraz jednego elektryka. Dostawcą pięciu autobusów klasy MAXI był PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o., a przegubowych Solaris Bus & Coach sp. z o. o. NesoBusy już wożą pasażerów, a Solaris dostarczyć ma swoje pojazdy w 2026 roku. Koszt zakupu w tym przypadku wynosi ponad 49 milionów zł, a pozyskane wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyniosło około 40 milionów zł.
(Zdj. 2xMZK Konin)
W galerii zdjęć są dwie fotografie:
- pierwsza przedstawia moment podpisania umowy z PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Za pulpitami stoją m.in. prezes zarządu PAK-PCE Maciej Nietopiel, prezes zarządu MZK - Magdalena Przybyła, a także prezydent Piotr Korytkowski.
- Drugie zdjęcie jest zapisem momentu podpisania umowy w dniu 9 lipca. Widzimy na nim siedzących za stołem od lewej: wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Jacka Bogusławskiego, prezes MZK Magdalenę Przybyłę, prezydenta Konina Piotra Korytkowskiego, przedstawiciela firmy Solaris Andrzeja Sienkiewicza i zastępcę prezydenta ds. gospodarczych Pawła Adamowa.