Koniński Dzień Relacji, który odbył się 13 listopada 2019 r. to wspólne działanie zmieniające rzeczywistość szkolną w ramach oddolnej inicjatywy Szkoła Naszych Marzeń. Cieszymy się, że tyle placówek dołączyło do grona szkół i przedszkoli, w których odbyło się to wyjątkowe wydarzenie. Witamy na pokładzie!
W Konińskim Dniu Relacji wzięło udział 27 placówek z Konina oraz 2 z powiatu konińskiego i kolskiego. Oto przedszkola i szkoły, które już zmieniają szkolną rzeczywistość:
Jesteśmy pełni uznania i czekamy na kolejne placówki, które dołączą do zmian w oświacie w naszym regionie.
Inicjatorkami akcji w Koninie były panie Ewa Walczak – nauczycielka języka polskiego w SP 9 oraz I LO, a także Agnieszka Namysł–Burlaga – nauczycielka języka angielskiego w I LO. Wydarzenie było organizowane we współpracy z osobami zaangażowanymi w ogólnopolską i oddolną akcję Rok Relacji w Edukacji 2.0. m.in. w kooperacji z inicjatorką akcji Martą Rosińską.
Scenariusz szkolnych wydarzeń, jak przystało na promowanie relacji, opracowały wspólnie: Ewa Walczak, Aldona Olesiak, Agnieszka Namysł–Burlaga, Dagmara Kuznowicz-Wolska i Bogumiła Bartczak.
Pierwszą częścią Dnia Relacji były wydarzenia organizowane przez same przedszkola i szkoły, które zgłosiły się do udziału w akcji. Każda placówka zaprosiła swoich uczniów oraz chętnych rodziców na warsztaty, które poprowadzili wychowawcy klas oraz nauczyciele wspierający inicjatywę. Każdy prowadzący mógł dowolnie modyfikować scenariusz do potrzeb swoich uczniów.
Zadziały się niesamowite rzeczy. Przenieśliśmy się do zupełnie innego, niecodziennego świata pełnego radości, życzliwości, otwartości i akceptacji. Spojrzeliśmy na siebie z zupełnie innej perspektywy. Poczuliśmy się w końcu swobodnie, wydostaliśmy się z zamknięcia, skorupki, która często nas przygniata i zniewala. Rozpadły się sztuczne mury, przez które tak trudno się przebić na co dzień. Poczuliśmy się lepiej, swobodniej, zbliżyliśmy się do siebie. Skupiliśmy się na integracji, dostrzeganiu piękna drugiego człowieka, jego różnorodności, zalet, a przy tym dostarczyło nam to wiele nieskrępowanej radości. Poczuliśmy siłę i moc!
Od wczesnych godzin porannych społeczność szkolna rozpoczynała dzień od serdecznych powitań. W wielu placówkach pojawiły się specjalnie przygotowane gazetki o tematyce dotyczącej relacji międzyludzkich. W ramach akcji konińskie przedszkola i szkoły zmieniły się w jeden wielki warsztat, podczas którego uczniowie, nauczyciele i rodzice zastanawiali się, co leży u podstaw dobrych relacji między nimi i jak można nad nimi pracować. W tym dniu odbyły się warsztaty integracyjne, gry planszowe, pełne sympatii gesty i wiele innych atrakcji, a na koniec w kilku szkołach zatańczono Belgijkę. W III LO w Koninie odbył się również konkurs fotograficzny pod hasłem "Ty dla mnie, ja dla Ciebie - świat relacji międzyludzkich". Dla zainteresowanych rodziców psychologowie i pedagodzy przeprowadzili warsztaty na temat budowania relacji.
Po południu w I Liceum Ogólnokształcącym rozpoczęły się warsztaty dla nauczycieli. Wzięło w nich udział prawie 100 osób! Około godz.13:00 Witold Nowak - zastępca prezydenta Konina ds. społecznych, Agnieszka Gołębiowska - kierownik Wydziału Strategii i Marketingu Miasta, współinicjatorka inicjatywy #SzkołaNaszychMarzeń oraz: Dorota Silska - dyrektor SP 9, Emilia Bugaj - zastępca dyrektora I LO w Koninie powitali zgromadzonych dyrektorów, nauczycieli i przyjaciół otoczenia oświaty i zaprosili do udziału w warsztatach.
Chwilę później Marta Rosińska - metodyk, anglistka, inicjatorka ogólnopolskiego projektu Rok Relacji, nauczycielka, autorka podręczników porwała zgromadzonych w edukacyjną przestrzeń różnorodności uczniów, ich zachowań, marzeń, możliwości w warsztacie zatytułowanym: „Emosapiens w szkole, czyli jak budować relacje w klasie”.
W trakcie przerwy swoje "specjały na wyjątkowe okazje" zaproponowali uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych. Cudowne, przepyszne to były specjały, pięknie podane, pięknie zaprezentowane, pięknie zorganizowane.
Tuż po kulinarnej uczcie kolejna dawka inspirujących doświadczeń - Agata Gorzelana-Weinstok (certyfikowany trener FRIS, trener biznesu i umiejętności miękkich) poprowadziła warsztat: „Moja supermoc, moja komunikacja”.
Czy tak trudno było stać się partnerem komunikacyjnym, relacyjnym? Okazuje się, że nie. Wystarczy tylko spróbować i poczuć przypływ tej ciepłej, bezpiecznej energii, która jest jednocześnie motorem do dalszych działań.
Relacje to jeden z podstawowych fundamentów współistnienia społeczeństwa. To od nich zależy nasze poczucie bezpieczeństwa, przynależności, wewnętrznego spokoju i funkcjonowania w otaczającym nas świecie. Nie da się żyć bez drugiego człowieka. Jesteśmy w różny sposób od siebie zależni. W edukacji krąg osób, których relacje są ściśle ze sobą powiązane jest dość szeroki. Obejmuje od bowiem dzieci/młodzież, nauczycieli, pracowników szkoły/placówki, rodziców itp. Ogniwa te stanowią pewną nieodłączną całość, ale i przenikają się wzajemnie między sobą, w swej wewnętrznej strukturze. To nie tylko relacje uczeń-nauczyciel, ale także uczeń-uczeń, nauczyciel-nauczyciel, uczeń-nauczyciel, rodzic-nauczyciel itp. W tak zbudowanym świecie, gdy rozumiemy i szanujemy zależność wzajemnego oddziaływania, nasze kompetencje i możliwości mogą się rozwijać. Świat otwiera przed nami swe wrota, a my nie obawiamy się stawiać kolejnych kroków i iść odważnie do przodu. Tworzenie empatycznej relacji to otwarcie na drugiego człowieka, świadome uwzględnianie potrzeb wszystkich stron procesu, co w edukacji jest niezmiernie ważne. Mówi się „nie ma edukacji, bez relacji” i prawda ta powinna być drogowskazem dla naszych starań i działań ukierunkowanych na innych ludzi oraz ścieżkę rozwoju.
Właściwe relacje w znacznym stopniu eliminują stres, agresję, konflikty, brak motywacji, postawę roszczeniową czy brak zrozumienia. Wszystkim nam zależy, by funkcjonować w środowisku przyjaznym, w którym czujemy się bezpieczni i jesteśmy w pełni akceptowani. Jednak to od nas dorosłych zależy, jakie relacje będziemy mieli z dziećmi, uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej, rodzinnej czy jakiejkolwiek innej. To my, dorośli, budujemy bazę emocjonalną młodego pokolenia. To my mamy doświadczenia, swój bagaż życiowy, który możemy wykorzystać w różnych sytuacjach i w ten sposób pokazać właściwą drogę ku drugiemu człowiekowi. Jeśli system komunikacji nie działa, to my musimy znaleźć inne rozwiązanie, każdego z nas charakteryzuje bowiem indywidualny sposób spostrzegania, odbierania bodźców ze świata zewnętrznego i rozumienia ich. Ważne jest, abyśmy patrzmy na innych nie z pozycji ról jakie pełnimy (nauczyciel, rodzic, przełożony), ale z pozycji człowieka. Bądźmy przy tym autentyczni, jednoznaczni, nie stosujmy żadnych gier międzyludzkich. Traktujmy innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.
Wszelkie działania, które miały miejsce w placówkach oświatowych w Koninie (i okolicy) to pierwszy krok do sukcesu. Szkoła naszych marzeń to m.in. szkoła pozbawiona lęku, presji, poniżania, etykietowania, oceniania, rywalizacji. Warto więc włożyć trochę wysiłku, by stworzyć przyjazne otoczenie, by nauczyć się żyć z drugim człowiekiem, by umieć ze sobą rozmawiać, ale i rozumieć się wzajemnie. Od tego jaki stworzymy świat i klimat w nim panujący zależy nasz rozwój i nasze funkcjonowanie. Pamiętajmy więc „Wszystkie kwiaty jutra są w nasionach dziś”.
Julka, lat 8, po powrocie do domu powiedziała „Dzisiaj mieliśmy najfajniejszy dzień w szkole, chciałabym, żeby tak było zawsze”. Sprawmy, by jej życzenie się spełniło!
W myśl budowania relacji tekst został opracowany wspólnie przez panie: Larysę Pyzik-Dziubczyńską, Aldonę Olesiak oraz Annę Leśną-Szymańską - współinicjatorki projektu Szkoła Naszych Marzeń
Więcej o Konińskim Dniu Relacji na https://www.facebook.com/Konin_Szkoła-Naszych-Marzeń
Więcej o Roku Relacji na https://e-dos.net/project/rok-relacji/
Grupa Koordynująca projekt SZKOŁA NASZYCH MARZEŃ: Miasto Konin, Młodzieżowy Dom Kultury w Koninie, Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Konińska Spółdzielnia Socjalna SPEKTRUM, Przedszkole nr 8, Szkoła Podstawowa nr 9, Szkoła Podstawowa nr 15, Szkoła Podstawowa nr 10, I Liceum Ogólnokształcące, Portal Konin Dzieciom, II Liceum Ogólnokształcące, Centrum Doskonalenia Nauczycieli (grupa jest otwarta)