Konin. Tu płynie energia > Krok do przodu w sprawie mostów na Trasie Warszawskiej

Krok do przodu w sprawie mostów na Trasie Warszawskiej

Link do artykułu -  Krok do przodu w sprawie mostów na Trasie Warszawskiej

Zielone światło dla prezydenta Konina w sprawie dwóch wymagających remontu mostów na Trasie Warszawskiej. Konińscy radni wyrazili zgodę, by Miasto rozpoczęło działania zmierzające do ich przebudowy i remontu w ramach ppp, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. Za było 13 radnych, przeciwko 2, a 6 wstrzymało się od głosu.

Na czym polega partnerstwo publiczno-prywatne? Najkrócej mówiąc - na realizacji inwestycji przez podmiot prywatny i na długoterminowej spłacie zobowiązania przez samorząd. W przypadku Konina nastąpiłoby to w ciągu 20 lat. - Nie oznacza to pobierania opłat od mieszkańców za wjazd na most – zaznacza prezydent Piotr Korytkowski. Podkreśla też, że jest to szansa na uratowanie dwóch obiektów – jednego wybudowanego w latach 50. i drugiego w latach 70. – w sytuacji, kiedy samorządu nie stać na sfinansowanie inwestycji, a trzykrotne starania o wsparcie z Polskiego Ładu okazały się bezskuteczne.

Radni byli podzieleni w  tej sprawie. -  To pewne novum w Koninie. Rozumiem obawy każdego, bo my takiej formuły nie znamy, ale to nie znaczy, że ona jest niedobra. Jak powiedział radny Eltman – ważne, by już na etapie podpisania umowy miasta z tym partnerem dołożyć staranności do zabezpieczenia miasta przed ewentualnymi „niespodziankami” – mówił radny Marek Cieślak, przewodniczący komisji finansów. – Uważam, że pan prezydent zaproponował rozwiązanie rozsądne w sytuacji, kiedy nam grozi decyzja inspektora nadzoru o zamknięciu przeprawy. Oczywiście obawy zawsze są, ale nicnierobienie to chyba nie jest rozwiązanie.

Miasto Konin, przed skierowaniem projektu pod obrady radnych, przeanalizowało tę formułę. Na zlecenie urzędu specjalistyczne firma sporządziła opracowanie zawierające analizę finansową, techniczną i prawną. Została ona omówiona podczas posiedzenia komisji infrastruktury i podczas spotkań z radnymi. Jej koszt został pokryty z dotacji z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. - Dwa najważniejsze wnioski z niej płynące są takie: przebudowa obiektów będzie tańsza w formule ppp niż w normalnym przetargu; jest duże zainteresowanie ze strony wykonawców na realizację zadania w tej formule – wyjaśnia zastępca prezydenta ds. gospodarczych Paweł Adamów.

Teraz Miasto wystąpi o wsparcie doradcze do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie oceny inwestycji i jej przeprowadzenia w ramach ppp. Co ważne, Miasto cały czas może starać się o dofinansowanie inwestycji, ponieważ formuła ppp nie wyklucza takiej możliwości. Jeśli uda się je zdobyć – samorząd szybciej zmniejszy swoje zobowiązania wobec wykonawcy.

Wykonawca, który wygra przetarg, przebuduje najpierw zwężony most północno-wschodni, a po jego oddaniu wyremontuje południowo-zachodni. Szacowany koszt remontu obu obiektów wynosi ponad 90 milionów złotych. 4 lata temu ze względów bezpieczeństwa na wschodnim obiekcie drogowcy zwęzili ruch do jednego pasa i wprowadzili ograniczenia prędkości. Taka organizacja ruchu obowiązuje do tej pory.

Wróć