Konin wśród pięciu miast w Polsce objętych wsparciem ekspertów Inicjatywy Jaspers w ramach pilotażu Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Pilotaż organizowany jest pod kątem kolejnej perspektywy finansowej przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Komisją Europejską, Inicjatywą Jaspers oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W poniedziałek, 15 kwietnia, w Warszawie prezydent Konina Piotr Korytkowski oraz kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej Rafał Oblizajek uczestniczyli w konferencji otwierającej pilotaż.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan–SUMP) to koncepcja zintegrowanego i zrównoważonego planowania mobilności miejskiej. Głównym celem SUMP jest dążenie do podnoszenia jakości życia mieszkańców miast oraz obniżanie wpływu transportu na środowisko.
Miasto Konin posiada taki plan przyjęty uchwałą nr 402 - w sprawie zmiany uchwały nr 318 Rady Miasta Konina z dnia 27 kwietnia 2016 r. Jest on jednak w dużym stopniu nieaktualny, w związku ze zmianami, które dokonały się w przestrzeni miasta w ostatnim czasie:
- Chcę aby Konin był miastem atrakcyjnym dla mieszkańców, przyjezdnych i biznesu, aby był miejscem przyjemnym do życia, pracy i wypoczynku – mówi Piotr Korytkowski, prezydent Konina. - Dzięki pomocy oferowanej przez ekspertów Inicjatywy Jaspers mamy szansę na wdrożenie kompleksowych działań związanych z kształtowaniem mobilności miejskiej obejmującej transport, ochronę środowiska, zdrowie, rozwój społeczny i gospodarczy. Tematyka SUMP dotyka wszystkich mieszkańców miasta, gdyż dotyczy m.in. takich aspektów jak parkowanie, transport zbiorowy, ruch pieszy i rowerowy. Bardzo ważna jest zatem szeroka partycypacja społeczna. Liczę tutaj na zaangażowanie i udział mieszkańców Konina - dodaje prezydent.
Do udziału w projekcie zgłosiło się 37 miast. Do bezpośredniej współpracy z JASPERS zostało wybranych pięć: Rawicz, Konin, Białostocki Obszar Funkcjonalny, Obszar Funkcjonalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz Subregion Centralny Województwa Śląskiego. Miasta i obszary funkcjonalne wybrano na podstawie takich kryteriów jak: liczba mieszkańców, doświadczenie w tematyce mobilności, specyfika obszarów i systemów transportowych (np. powiązanie z miastem wojewódzkim, zachowania komunikacyjne mieszkańców miasta/regionu, ścisłe powiązanie i konieczność integracji sąsiadujących ze sobą miast. Wybrane ośrodki reprezentują różne typy jednostek i mają być przykładem dla innych podmiotów o podobnej wielkości. Tym miastom eksperci z JASPERS pomogą przy aktualizacji posiadanego lub przygotowaniu nowego planu zrównoważonej mobilności miejskiej.