Na zdjęciu widoczni są laureaci - zdobywcy nagród w konkursie.
(alone) together, Wyjątkowi – tacy sami i Siła Uśmiechu to inicjatywy prowadzone przez młodzież z Poznania i Konina, które zostały nagrodzone Złotymi Wilkami za najlepsze projekty społeczne w Polsce w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Odebrali nagrody 22 maja na Wielkim Finale w Warszawie. Wyróżnienie za zajęcie 18. miejsca w ogólnopolskim Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii przyjęło II Liceum Ogólnokształcące im. generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.
Wielkopolskie szkoły w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2025
Szkołą, która najskuteczniej w regionie wspiera uczniów w realizacji projektów społecznych, jest II Liceum Ogólnokształcące im. generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu, które znalazło się na 18. miejscu w Polsce. Podium wielkopolskie kontynuują II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie (2. miejsce w województwie, 24. miejsce w Polsce) oraz VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (3. miejsce w województwie, 32. miejsce w Polsce). Ogólnie w zestawieniu 538 szkół z całego kraju wspierających kompetencje przyszłości znalazły się 43 szkoły ponadpodstawowe z województwa wielkopolskiego. Pełne zestawienie dostępne jest na stronie: https://ranking.zwolnienizteorii.pl.
Ranking powstaje w oparciu o wyniki uczniów w ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii – jedynej takiej inicjatywie w Polsce, która od 11 lat daje młodym ludziom możliwość zdobywania doświadczenia przez działanie. W ramach tegorocznej edycji, ponad 9000 uczniów i uczennic z całego kraju zrealizowało 1800 projektów społecznych, które odpowiadały na realne potrzeby ich lokalnych środowisk – od działań ekologicznych, przez wsparcie dla osób w kryzysie zdrowia psychicznego, po kampanie antyprzemocowe.
Uczniowie z Poznania i Konina nagrodzeni za wyjątkowe projekty
Aż trzy Złote Wilki, czyli nagrody za najlepsze projekty społeczne w Polsce, trafiły do młodzieży z województwa wielkopolskiego.
Licealistki z XXXVIII Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu stworzyły projekt (alone) together, w ramach którego prowadziły podcast o samotności i kampanię w mediach społecznościowych. Wybrały zagadnienie samotności, bo jawi im się to jako coraz większy problem w społeczeństwie: dotyka młodych i starych, w metropoliach i na wsiach. Ich projekt został nagrodzony Złotym Wilkiem w kategorii reklama społeczna. W ramach swoich działań w mediach dziewczyny dotarły do ponad 53 tysięcy odbiorców, dzieląc się wiedzą z rozważań o samotności ze specjalistami: z psychoterapeutką, neurologiem, socjologiem.
– Cieszymy się, że rozwijanie pomysłu przez ostatnie miesiące dało nam możliwość realnej pomocy innym. Podobało nam się, że zdobyłyśmy zarówno teoretyczną wiedzę (tworząc posty edukacyjne na nasze media społecznościowe i pisząc artykuły do różnych gazet), jak i przede wszystkim praktyczne umiejętności w dziedzinach, których nie byłybyśmy w stanie nauczyć się w szkole. To np. rozliczanie płatności, wypowiedzi publiczne czy organizacja wydarzeń – mówi Olga Konecka z projektu (alone) together.
Aż dwa Złote Wilki trafiły do uczniów II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie! W kategorii edukacja wygrał projekt Wyjątkowi – tacy sami, a w kategorii społeczeństwo obywatelskie – Siła Uśmiechu.
Projekt Wyjątkowi – tacy sami skupiał się na przeciwdziałaniu wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. Uczennice z Konina organizowały liczne akcje integracyjne umożliwiające budowanie porozumienia między osobami doświadczającymi niepełnosprawności i pełnosprawnymi. Z ich działań skorzystało ponad 700 osób.
– Projekt nauczył nas dobrej organizacji, planowania i konsekwencji. Praca nad kolejnymi etapami uświadomiła nam, że sukces to nie tylko efekt końcowy, ale też suma małych kroków, które wymagają cierpliwości i systematyczności. Zdobyliśmy nowe kompetencje, od umiejętności pracy z ludźmi, przez wystąpienia publiczne, po kreatywne rozwiązywanie problemów. Najważniejsze jednak, że otworzyliśmy się na nowe perspektywy; lepiej rozumiemy, jak wygląda życie osób z niepełnosprawnościami, z jakimi barierami się mierzą, i jak realnie można je wspierać. To doświadczenie uwrażliwiło nas na potrzeby innych i pokazało, że warto działać na rzecz zmiany – mówi Aurelia Borkowska, kierowniczka zwycięskiego projektu.
Wielki Finał Zwolnionych z Teorii
W dniu 22 maja 2025 roku w Warszawie odbył się Wielki Finał Olimpiady Zwolnieni z Teorii. To wyjątkowe wydarzenie corocznie gromadzi finalistów i finalistki Olimpiady Zwolnieni z Teorii, nauczycieli, dyrektorów, przedstawicieli administracji publicznej i firm wspierających rozwój kompetencji przyszłości w polskiej edukacji. W tym roku do młodych przemówili m.in. Wicepremier Krzysztof Gawkowski, a o nowym przedmiocie szkolnym – edukacji obywatelskiej – w strefie nauczycielskiej dyskutowała Wiceministra Katarzyna Lubnauer. W czasie wydarzenia młodzież odebrała nagrody za projekty społeczne – Srebrne i Złote Wilki. Wręczali im je przedstawiciele biznesu od lat blisko współpracujący z Fundacją Zwolnieni z Teorii. Biznes nie tylko nagradza młodych, ale również wspiera ich na bieżąco w realizacji działań. Od lat uczestnicy i uczestniczki Olimpiady Zwolnieni z Teorii mogą liczyć na wsparcie firmy Enea, która w ramach programu “Energia w nauce” wspiera projekty społeczne skupione na tematyce edukacji, takie jak projekt Siła Uśmiechu, wyżej wspomniany jako nagrodzony w temacie społeczeństwo obywatelskie. Zorganizowali wydarzenia w 5 miastach regionu: w Koninie, Pile, Kaliszu, Lesznie i Poznaniu. W ramach swoich działań edukowali na rzecz zdrowia psychicznego, promowali wzajemną życzliwość i działali międzypokoleniowo. Zwiększyli wiedzę swoich beneficjentów dotyczącą emocji i stresu.
Ważną częścią projektów społecznych realizowanych w programie są także inicjatywy skupione na promocji STEM – nauk w zakresie science (nauki), technology (technologii), engineering (inżynierii) i mathematics (matematyki).
– Enea od sześciu lat angażuje się w olimpiadę Zwolnieni z Teorii. Jesteśmy ambasadorem obszaru „Energia w nauce”, w ramach którego wspieramy projekty skupione na poszerzaniu wiedzy. Inwestowanie w edukację młodych osób jest wkładem w naszą przyszłość, w której będziemy mieli dobrze wykształconych i kompetentnych liderów, zdolnych do podejmowania globalnych wyzwań – mówi Agnieszka Kazimierska, Kierownik Biura ds. Zaangażowań Społecznych w Departamencie ESG. – Mamy świadomość, że nadal istnieją bariery społeczne i stereotypy, które sprawiają, że wiele młodych kobiet nie wybiera kariery związanej z technologiami, inżynierią, czy też matematyką. Bardzo zależy nam na tym, aby to zmieniać. Chcemy wspierać inicjatywy, które inspirują dziewczęta do podążania własną drogą, do rozwijania swoich pasji i budowania przyszłości w branżach, które przez lata były zdominowane przez mężczyzn. Pragniemy stworzyć takie warunki, aby każdy – niezależnie od płci - miał równe szanse na zdobycie wiedzy i rozwój kariery w STEM. Napawa nas dumą to, że możemy przyczyniać się do tej zmiany i zachęcać młode pokolenie do odważnego sięgania po swoje marzenia.
– W Enei wierzymy, że edukacja jest najważniejszym fundamentem przyszłości, a inicjatywy takie jak olimpiada Zwolnieni z Teorii, dają młodym ludziom rzeczywiste narzędzia do rozwoju potrzebnych kompetencji i zdobywania kolejnych, praktycznych doświadczeń, jakże odmiennych od tych wyniesionych ze standardowej edukacji szkolnej. Z uwagi na branżę jaką reprezentujemy, zależy nam w szczególności na wspieraniu młodzieży w nauce przedmiotów ścisłych, zwłaszcza dziewcząt, których potencjał w nauce pozostaje nadal nie w pełni doceniony – mówi Izabela Rakuć-Kochaniak, Dyrektor Departamentu ESG, Enea SA. – Jedynie około 30% naukowców na świecie to kobiety, a udział studentek kierunków STEM oscyluje w granicach 35 % – dodaje.
Od 2014 roku Fundacja Zwolnieni z Teorii wspiera młodych ludzi w zdobywaniu kompetencji miękkich i przywódczych przez działanie. Projekty tworzone są samodzielnie przez uczniów, którzy uczą się zarządzania zespołem, kreatywności, empatii czy komunikacji. Uczestnicy otrzymują międzynarodowe certyfikaty z zarządzania projektami PMI ATP.
– Za nami jedenasta edycja Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Cieszę się, że po raz kolejny liczba finalistów i finalistek przekroczyła nasze oczekiwania. Ponad 9 tysięcy osób ukończyło swoje projekty tylko w tym roku szkolnym. To oznacza, że od 2014 roku już ponad 40 000 młodych zrealizowało własne projekty społeczne z naszym wsparciem. Obserwując młodych kilka lat po udziale w Zwolnionych z Teorii, widać jak projekty społeczne wpływają na ich przyszłość: podnoszą pewność siebie do obrania własnej ścieżki życiowej oraz uświadamiają talenty i mocne strony – mówi Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii, organizatora olimpiady.
(Tekst i zdjęcie - Fundacja Zwolnieni z Teorii)