• Co to jest Diia.pl i do czego służy: to elektroniczny dokument potwierdzający tożsamość uchodźcy, wydawany osobom, które przekroczyły granicę polsko-ukraińską po 24 lutego b.r. w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy. • Przepisy regulujące Diia.pl:
➢ Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2022 r w sprawie określenia procedur oraz usług, w których dokument elektroniczny oraz certyfikat mogą być wykorzystywane do stwierdzania tożsamości obywatela Ukrainy. ➢ Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 583) o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, czy wstępu do siedziby podmiotu publicznego. • Co daje użytkownikom Diia.pl: ➢ jest dokumentem potwierdzającym tożsamość np. w urzędach, przed służbami, w celu korzystania z uprawnień lub uzyskiwaniu pomocy, o której mowa w/w ustawie, wstępu do siedzib podmiotów publicznych. ➢ spełnia rolę dokumentu pobytowego. ➢ wraz z ważnym dokumentem podróży pozwala na przekraczanie granicy zewnętrznej UE. ➢ pozwala na przemieszczanie się w ramach strefy Schengen przez 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu. Jednorazowy wyjazd poza granice RP posiadacza Diia.pl na okres powyżej 1 miesiąca, powoduje utratę uprawnień wynikających z w/w ustawy, w tym również praw do posiadania Diia.pl. • Kto może korzystać z Diia.pl: Każda osoba, która: ➢ przekroczyła granicę polsko-ukraińską po 24 lutego 2022 roku i legalnie przebywa na terenie RP na postawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 583) o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ➢ ma nadany numer PESEL, ➢ ma aktywny profil zaufany. • Gdzie można uzyskać profil zaufany: w dowolnym urzędzie gminy, przy okazji wnioskowania o nadanie polskiego numeru PESEL. • Jak aktywować aplikację Diia.pl? ➢ w urzędzie, w którym wydany jest numer PESEL, uchodźca powinien poprosić o aktywowanie profilu zaufanego, ➢ jeśli ma już nadany numer PESEL, ale nie wnioskował od razu o dostęp do profilu zaufanego, może zwróć się o jego założenie w dowolnym urzędzie (zaleca się ten sam, w którym otrzymał PESEL), ➢ powinien pobrać i uruchomić aplikację mObywatel, ➢ zapoznać się z regulaminem i polityką prywatności aplikacji, ➢ aktywować aplikację korzystając z loginu i hasła wydanego dla profilu zaufanego, ➢ jeśli zapomniał hasła do profilu zaufanego, zawsze może go odzyskać podając swoją nazwę użytkownika lub adres e-mail.