Przedstawiciele Rady Miasta Konina
Przedstawiciele Prezydenta Miasta Konina
Przedstawiciele Organizacji Pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
E-mail do KRDPP: rada.pozytku.publicznego@gmail.com
Posiedzenia KRDPP w każdy pierwszy czwartek miesiąca w siedzibie COP’u (Konin, ul. 3 Maja 1-3) o godz. 16:00 (nie dotyczy miesięcy wakacyjnych) - zapraszamy zainteresowanych.
Sprawy do poruszenia przez radę zgłaszamy z uzasadnieniem problemu do 7 dni przed posiedzeniem. Kwestie zgłoszone w późniejszym terminie mogą być włączone w porządek posiedzenia w kolejnym terminie.
I. Spotkanie Konińskiej Rady Pożytku Publicznego dzieliło się na dwie części:
Spotkanie członków Konińskiej Rady Pożytku Publicznego z udziałem Pełnomocnika ds. ON i NGO Bartosza Jędrzejczaka, który przybliżył zebranym temat w ramach 5.4.2 przygotowywanego wespół z Lesznem i Poznaniem. Celem projektu jest przygotowanie narzędzi do współpracy z III sektorem. Realizacja tego projektu pozwoli na wypracowanie procedur, organizację kawiarenek obywatelskich, zorganizowanie szkoleń dla NGO, porady eksperckie i obsługę Dni Organizacji Pozarządowych.
B. Jędrzejczak poinformował o rozstrzygniętym przetargu na Centrum Organizacji Pozarządowych – wygrała go firma MARO-BUD. Kolejnym tematem przedstawionym przez B. Jędrzejczaka był Program współpracy, który zostanie wysłany w poniedziałek, 13 maja br. do wszystkich członków Rady celem przekonsultowania. Maksymalny czas zapoznania się i wniesienia uwag – 2 tygodnie. Członkowie omówili pismo skierowane do Rady MOPR.II.0801.7.2013 z 06.05.2013 r. dot. przygotowania strategii rozwiązywania problemów społecznych. Rada podjęła decyzję, że sprawę poruszoną w tym piśmie członkowie Rady będą omawiać korespondencyjnie pomiędzy sobą aby wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie.
Ponadto omówiono akcję 1% - jak zagospodarować banery oraz zaangażować wolontariuszy do ściągnięcia banerów. Rada planuje monitorować efekty, jakie przyniosła akcja.
II. Druga część spotkania miała formę otwartą – przedstawiciele Rady spotkali się z zaproszonymi przedstawicielami organizacji pozarządowych. Spotkanie rozpoczęła Przewodnicząca Rady Karina Akseńczuk witając przybyłych i przedstawiając temat spotkania. Spotkanie miało na celu poznać oczekiwania i pomysły przedstawicieli NGO na zorganizowanie Tygodnia/Weekendu Organizacji Pozarządowych.
W wyniku dyskusji ustalono termin kolejnego spotkania na 21 maja (wtorek), godz. 18.00. Na tym spotkanie zakończono.
Spotkanie otworzyła Wiceprzewodnicząca SRPP Monika Kosińska witając przybyłych na posiedzenie: Zastępcę Prezydenta Miasta Konina ds. Społecznych Sławomira Lorka oraz Pełnomocnika ds. ON i NGO Bartosza Jędrzejczaka oraz wszystkich członków KRDPP.
Tematem przewodnim spotkania było omówienie i ustalenie terminu Dnia Organizacji Pozarządowych oraz konsultacje programu współpracy na 2014 r.
W wyniku propozycji, przedstawionych przez obradujących członków Rady ustalono termin 9-15. września br. (Tydzień Organizacji Pozarządowych). Główne działania przewidziano na 14 września. Proponowano też połączenie dni NGO z dniem książki i działaniami kulturalnymi przewidzianymi na 14.09.
Zuzanna Maciaszek - Janaszek – propozycja poinformowania mediów lokalnych o przedmiocie i terminie Dnia Organizacji Pozarządowych. Włączenie mediów w prezentację lokalnych organizacji, ich dorobku oraz osób związanych z sektorem pozarządowym.
Tydzień Organizacji Pozarządowych będzie jednym z narzędzi pracy na pozytywny wizerunek wszystkich organizacji pozarządowych.
Monika Kosińska – podjęła się zadania, mającego na celu nagłośnienie sprawy 1% na rzecz NGO przy rozliczeniu rocznym. Zaplanowano spotkania w mediach do końca okresu składania rozliczeń podatkowych.
Bartosz Jędrzejczak - przedstawił harmonogram dla opracowania wieloletniego programu współpracy JST z organizacjami pozarządowymi. Okres w jakim powinien powstać taki program to około 1,5 roku, w związku z czym istniałaby szansa na wejście nowego programu wraz z początkiem kadencji nowej Rady Miasta.
Opracowany projekt programu powinien zostać przedstawiony przedstawicielom organizacji pozarządowych do wspólnej konsultacji.
Konińska Rada Działalności Pożytku Publicznego włączy się w opracowanie Programu Współpracy na 2014 rok, w którym chciałaby umieścić fundusz obywatelski. Wyznaczono termin kolejnego spotkania na 8 maja br, o godz. 17.00.
W dniu 16.01.2013 odbyło się trzecie zebranie Konińskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Skład zebranych – według załączonej listy obecności.
Gościnnie w zebraniu uczestniczył Doradca Prezydenta Konina ds. Osób Niepełnosprawnychi Organizacji Pozarządowych, Pan Bartosz Jędrzejczak
Zebranie otworzyła przewodnicząca – Karina Akseńczuk
Przedstawiła zebranym plan spotkania, stanowiący załącznik do protokołu.
Przyjęto protokół z zebrania z dnia 12.12.2012 roku.
Następnie przystąpiono do omawiania spraw bieżących.
Rada ustaliła, że będzie spotykać się w każdą drugą środę miesiąca o godzinie 16.30. Następnie ustaliła organizację konferencji prasowej na temat działań Rady oraz promocji projektu „Bądź lokalny zostaw swój 1% w Koninie”. Konferencja według ustaleń ma się odbyć w Centrum Południowa, 25 stycznia br.
Rada ustaliła także termin spotkania z konińskimi organizacjami pozarządowymi na 07.02.2012 o godz. 17.00. Omówione zostały tematy, które Rada chce poruszyć na spotkaniu oraz rozdzielono się obowiązkami w tym zakresie.
W dalszej części spotkania omawiano kampanię „Bądź lokalny – oddaj swój 1 % w Koninie”. Pan pełnomocnik przedstawił zaprojektowane banery oraz logo Rady. Dokonano wyboru baneru oraz wprowadzono kilka zmian w treści. Z uwagi, iż logo nie zostało zaakceptowane przez Radę, do piątku, tj 18.01.2012 roku Rada zobowiązała się przesłać inne propozycje. Ustalono, że Urząd Miasta pokryje koszt związany z wydrukiem banerów, które będą rozwieszane w najbardziej uczęszczanych miejscach Konina. Banery będzie można wykorzystywać co roku.
Rada będzie także starała się o patronat lokalnych mediów.
W następnej kolejności Rada omawiała sprawę ogłaszanych konkursów przez Urząd Miasta oraz wyboru składów komisji konkursowych.
Monika Kosińska przekonywała o konieczności zwrócenia uwagi na sposób przekazywania środków finansowych w dziedzinie kultury. Większość środków jest przekazywanych poza konkursem, co jest niesprawiedliwe. Z góry wiadomo, kto otrzyma dofinansowanie, gdyż co roku otrzymują ciągle te same organizacje. Nowo powstałe stowarzyszenia nie mają siły przebicia, nie mają szans na rozwijanie działalności. Nie mają nawet możliwości nawiązać współpracy z Miastem.
Bartosz Jędrzejczak uważa, że to lokalne NGO powinno silniej działać i pokazać, że potrafi łączyć się w działaniach.
Rada doszła zatem do wniosku, że jej głównym działaniem będzie naciskanie NGO do współpracy z Miastem Konin, w ten sposób Urząd zacznie zlecać więcej zadań dla organizacji, które mogą w wielu aspektach wspierać i „wyręczać” Miasto.
Sposób powoływania komisji konkursowych dla Rady jest bardzo niejasny. Dostępne są tylko zarządzenia Prezydenta o wyborze składu komisji. Nie ma informacji kto wybiera i jakimi kryteriami wyboru się kieruje. Rada wystosuje zatem pismo do wszystkich wydziałów Urzędu Miasta z prośbą o wyjaśnienie tej sytuacji oraz propozycją wsparcia merytorycznego, czyli uzupełnienia komisji o czynnik społeczny (ekspertów w danej dziedzinie).
W dalszej części spotkania Rada ustaliła, że od maja br konieczne są konsultacje w sprawie programu współpracy. Ważne jest, aby nie tylko Rada się nim zajmowała, ale przede wszystkim same organizacje. O programie współpracy będziemy rozmawiać z organizacjami na spotkaniu w lutym.
Żaden z członków Rady nie składał żadnych wniosków ani propozycji. Zebranie zostało zakończone.
W dniu 16.01.2013 odbyło się trzecie zebranie Konińskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Skład zebranych – według załączonej listy obecności.
Gościnnie w zebraniu uczestniczył Doradca Prezydenta Konina ds. Osób Niepełnosprawnychi Organizacji Pozarządowych, Pan Bartosz Jędrzejczak
Zebranie otworzyła przewodnicząca – Karina Akseńczuk
Przedstawiła zebranym plan spotkania, stanowiący załącznik do protokołu.
Przyjęto protokół z zebrania z dnia 12.12.2012 roku.
Następnie przystąpiono do omawiania spraw bieżących.
Rada ustaliła, że będzie spotykać się w każdą drugą środę miesiąca o godzinie 16.30. Następnie ustaliła organizację konferencji prasowej na temat działań Rady oraz promocji projektu „Bądź lokalny zostaw swój 1% w Koninie”. Konferencja według ustaleń ma się odbyć w Centrum Południowa, 25 stycznia br.
Rada ustaliła także termin spotkania z konińskimi organizacjami pozarządowymi na 07.02.2012 o godz. 17.00. Omówione zostały tematy, które Rada chce poruszyć na spotkaniu oraz rozdzielono się obowiązkami w tym zakresie.
W dalszej części spotkania omawiano kampanię „Bądź lokalny – oddaj swój 1 % w Koninie”. Pan pełnomocnik przedstawił zaprojektowane banery oraz logo Rady. Dokonano wyboru baneru oraz wprowadzono kilka zmian w treści. Z uwagi, iż logo nie zostało zaakceptowane przez Radę, do piątku, tj 18.01.2012 roku Rada zobowiązała się przesłać inne propozycje. Ustalono, że Urząd Miasta pokryje koszt związany z wydrukiem banerów, które będą rozwieszane w najbardziej uczęszczanych miejscach Konina. Banery będzie można wykorzystywać co roku.
Rada będzie także starała się o patronat lokalnych mediów.
W następnej kolejności Rada omawiała sprawę ogłaszanych konkursów przez Urząd Miasta oraz wyboru składów komisji konkursowych.
Monika Kosińska przekonywała o konieczności zwrócenia uwagi na sposób przekazywania środków finansowych w dziedzinie kultury. Większość środków jest przekazywanych poza konkursem, co jest niesprawiedliwe. Z góry wiadomo, kto otrzyma dofinansowanie, gdyż co roku otrzymują ciągle te same organizacje. Nowo powstałe stowarzyszenia nie mają siły przebicia, nie mają szans na rozwijanie działalności. Nie mają nawet możliwości nawiązać współpracy z Miastem.
Bartosz Jędrzejczak uważa, że to lokalne NGO powinno silniej działać i pokazać, że potrafi łączyć się w działaniach.
Rada doszła zatem do wniosku, że jej głównym działaniem będzie naciskanie NGO do współpracy z Miastem Konin, w ten sposób Urząd zacznie zlecać więcej zadań dla organizacji, które mogą w wielu aspektach wspierać i „wyręczać” Miasto.
Sposób powoływania komisji konkursowych dla Rady jest bardzo niejasny. Dostępne są tylko zarządzenia Prezydenta o wyborze składu komisji. Nie ma informacji kto wybiera i jakimi kryteriami wyboru się kieruje. Rada wystosuje zatem pismo do wszystkich wydziałów Urzędu Miasta z prośbą o wyjaśnienie tej sytuacji oraz propozycją wsparcia merytorycznego, czyli uzupełnienia komisji o czynnik społeczny (ekspertów w danej dziedzinie).
W dalszej części spotkania Rada ustaliła, że od maja br konieczne są konsultacje w sprawie programu współpracy. Ważne jest, aby nie tylko Rada się nim zajmowała, ale przede wszystkim same organizacje. O programie współpracy będziemy rozmawiać z organizacjami na spotkaniu w lutym.
Żaden z członków Rady nie składał żadnych wniosków ani propozycji.
Zebranie zostało zakończone.
Data: 7.02.2013, godz 17.00
Miejsce: Sala Ratuszowa w Koninie
Temat: Przedstawienie działań Konińskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego na rok 2013
17.00-17.10
Otwarcie spotkania
17.10-17.30
Bądźmy lokalni - zostaw 1% w Koninie - omówienie akcji
17.30-17.50
„Konin wizytówką jego mieszkańców“ oraz organizacja Konińskiego Dnia Organizacji Pozarządowych - przedstawienie koncepcji działania aktywizującego społeczność lokalną oraz organizacje
17.50-18.10
Program Współpracy Samorządu Miasta Konina z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok
18.10 -18.30
Dyskusja
18.30
Zakończenie spotkania
1. Zebranie rozpoczęła Wiceprzewodnicząca RPP – Monika Kosińska, przedstawiając program spotkania.
2. Prowadząca zebranie rozpoczęła temat planowanych na 2013 rok działań:
a) dotarcie do wszystkich wydziałów UM i wypracowanie odpowiednich metod komunikacji.
M.Kosińska – lista adresowa, wszelkie informacje będzie przesyłać Przewodnicząca Rady Pożytku Publicznego Karina Akseńczuk.
b) Aktywizowanie mieszkańców, skupienie się na działalności obywatelskiej. Podczas wspólnej dyskusji podjęto stanowisko, iż należy podjąć działania mające na celu zmotywowanie organizacji pozarządowych oraz szkół do społecznego działania na rzecz wspierania miasta.
c) Wprowadzenie budżetu obywatelskiego i inicjatywy obywatelskiej, stworzenie kalendarza działań obywatelskich.
Bartosz Jędrzejczak – należy postarać się o minimalną kwotę 100.000,00 zł i przeznaczyć ją na budżet obywatelski. Należy napisać wniosek i pozyskać środki na budżet obywatelski.
Monika Kosińska – warto przekonać obywateli do tego aby wykorzystywali narzędzia, którymi dysponują.
Bartosz Jędrzejczak – propozycja 5 – minutowej telewizji obywatelskiej.
Monika Kosińska – uruchomić kampanię dot. 1% na rzecz organizacji.
d) Potrzeba wsparcia przez Urząd Miasta przy powstawaniu Centrum Organizacji Pozarządowych.
Zuzanna Janaszek – COP będzie dobrym miejscem podczas WOŚP.
e) opiniowanie komisji konkursowych
Bartosz Jędrzejczak – propozycja aby wysłać informację do wszystkich kierowników informacji o planach i założeniach RPP. Ustalono termin następnego spotkania Rady na 16.01.2013 rok, o godz. 16.30, w siedzibie COP.
Na tym spotkanie zakończono.
Ewa Michalska
W dniu 08.11.2012 miało miejsce pierwsze zebranie Konińskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Na zebranie przybyli wszyscy członkowie Rady, których obecność została potwierdzona podpisem na liście obecności stanowiącej załącznik do protokołu.
Następnie został przedstawiony przez Karinę Akseńczuk plan całego spotkania, który stanowi kolejny załącznik do niniejszego protokołu.
Po przedstawieniu planu spotkania przystąpiono do wyboru przewodniczącego zebrania oraz protokolanta. W głosowaniu jawnym, jednogłośnie na przewodniczącego wybrano Monikę Kosińską, a protokolanta - Karinę Akseńczuk.
Kolejnym punktem spotkania było omówienie regulaminu Konińskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Po omówieniu regulaminu przystąpiono do zgłaszania kandydatur do Prezydium Rady (Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza). Zgłoszone kandydatury:
Piotr Pęcherski zaproponował aby w prezydium znajdował się po jednym z przedstawicieli organizacji pozarządowych, Urzędu Miasta oraz Rady Miasta. Propozycja ta została jednogłośnie przyjęta przez wszystkich członków Rady.
Przyjęty został Regulamin Głosowania przed przystąpieniem do głosowania. W celu przeprowadzenia wyborów w trybie tajnym, została wybrana komisja skrutacyjna, do której weszli:
Przystąpiono do głosowania. Każdy oddał głos na Karcie Głosowania przygotowanej przez Komisję Skrótacyjną, które stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Po przeliczeniu głosów Komisja skrutacyjna ogłosiła wyniki:
Kolejnym punktem obrad było przyjęcie uchwały 01/2012 w sprawie wyboru Prezydium Rady, przyjęto ją jednogłośnie w głosowaniu jawnym.
Ostatnim punktem zebrania było dyskutowanie nad przyszłymi działaniami Rady. Wspólnie ustalono:
- dotarcie do wszystkich wydziałów Urzędu Miasta i wypracowanie odpowiednich metod komunikacyjnych, aby Rada otrzymywała do opiniowania wszystkie projekty uchwał itp.
- Ewa Michalska będzie odpowiedzialna za monitowanie projektów wychodzących z biura Prezydenta
- ustalono termin następnego spotkania - 11.12.2012
- planowane działania na przyszły rok (pomysły i propozycje): skupienie się na działalności obywatelskiej, aktywizowanie mieszkańców, wprowadzenie budżetu obywatelskiego i inicjatywy obywatelskiej, stworzenie kalendarza działań obywatelskich, stworzenie „zobowiązań społecznych”, kampania na rzecz 1% dla konińskich organizacji, wsparcie Urzędu Miasta przy powstawaniu Centrum Organizacji Pozarządowych, organizacja targów organizacji pozarządowych.
Po dyskusjach na temat przyszłej działalności Rady, nastąpiło zakończenie zebrania.