Gdzie: Muzeum Okręgowe w Koninie
Kiedy: 2025-05-14 (Środa)
Gdzie: Muzeum Okręgowe w Koninie
Kiedy: 2025-05-15 (Czwartek)
Gdzie: Dom Zemełki
Kiedy: 2025-05-15 (Czwartek)
godz. 17:00
Gdzie: CKiS – DK Oskard Al. 1 Maja 7a
Kiedy: 2025-05-16 (Piątek)
Gdzie: Muzeum Okręgowe w Koninie
Kiedy: 2025-05-16 (Piątek)
Gdzie: CKiS, ul. Okólna 47a, Kino Kameralne
Kiedy: 2025-05-16 (Piątek)
Gdzie: CKiS – DK Oskard Al. 1 Maja 7a
Kiedy: 2025-05-17 (Sobota)
Gdzie: Muzeum Okręgowe w Koninie
Kiedy: 2025-05-17 (Sobota)
Kiedy: 2025-05-17 (Sobota)
godz. 10:00
Gdzie: CKiS, ul. Okólna 47a, Kino Kameralne
Kiedy: 2025-05-17 (Sobota)
Gdzie: Inkubator Aktywności Kulturalnej, ul. Wiosny Ludów 6
Kiedy: 2025-05-17 (Sobota)
godz. 18:00
Gdzie: CKiS – DK Oskard Al. 1 Maja 7a
Kiedy: 2025-05-18 (Niedziela)
TEATR POLSKA 2022: „Śmierć na gruszy” (Stowarzyszenie Teatralne CHOREA)
Informacja prasowa
Świat bez umierania?
Wyobraźcie sobie świat bez śmierci. Ktoś uwięził Kostuchę i straciła swoją moc. Czy świat staje się rajem? Czy ludzie są szczęśliwi? Do takiego świata zabierze nas Teatr CHOREA w sztuce „Śmierć na gruszy”, którą będziemy mogli obejrzeć 17 listopada o godz. 18.00 w CKiS – DK Oskard.
To kolejny spektakl w ramach Teatru Polska, projektu od lat realizowanego w Centrum Kultury i Sztuki w Koninie. Warto wybrać się na przedstawienie zarówno ze względu na tematykę – bardzo aktualną, o czym jeszcze piszemy poniżej, ale także na fakt, że scenariusz sztuki opiera się na klechdzie z Wielkopolski.
Bilet na każdy spektakl to tylko 20 zł.
Czego możemy spodziewać się po „Śmierci na gruszy”?
W czasach, gdy po dekadach względnego pokoju i poczucia bezpieczeństwa trzech kolejnych pokoleń, stajemy na naszym kontynencie wobec zagrożenia życia i wszystko wymyka się spod kontroli. Ostatnie dwa lata zostały naznaczone piętnem pandemii, poczuciem odosobnienia, lękiem przed nieznanym. Dziś wojna staje się realnym losem narodów Europy. Śmierć krąży wokół, a jej znaczenie wydaje się mieć wymiar inny niż zwykle. W takich czasach obowiązkiem każdego artysty jest szukanie i odnajdywanie wspólnych i najważniejszych ludzkich wartości, które by zatrzymały eskalację nienawiści i strachu i pozwalały odbudowywać elementarny szacunek dla ludzkiej godności. W tych poszukiwaniach natknęliśmy się na wyjątkowego autora, aktywistę i twórcę teatru robotniczego, poezji oraz dramatów antywojennych - Witolda Wandurskiego.
Witold Wandurski - legenda międzywojennej Łodzi, rewolucjonista, stwórca Teatru Robotniczego, przyjaciel Tuwima i Broniewskiego, którzy wstydzili się, że nie są tak radykalni, konsekwentni i rewolucyjni jak on.
Zostawił po sobie tekst „Śmierć na gruszy” - oparty na historii, „o której dowiedział się z klechdy ludowej, co jeszcze wtedy tłukła się po wsiach wielkopolskich” - bardziej scenariusz teatralnego ekscesu, wydarzenia, bardziej plan ludowej zabawy, bardziej projekt skandalu, niż stricte sztukę teatralną. Podążamy tropem jego marzenia, opowiadamy baśń o śmierci, która nagle straciła swą moc, o świecie bez śmierci / bez umierania, o świecie który trudno wytrzymać.
Artyści Teatru CHOREA, wraz z reżyserem Łukaszem Kosem, natrafili na wyjątkową postać - Witolda Wandurskiego, który zajmuje ważne miejsce w historii polskiego teatru międzywojennego, lecz jest postacią niemal całkowicie zapomnianą. Sztuka Wandurskiego - będąca satyrą na kapitalizm i militaryzm - oparta została na ludowej baśni o uwięzieniu Kostuchy i spowodowanych nim negatywnych konsekwencjach dla ludzkości, zmuszonej wywołać wojnę dla zabicia kilku milionów osób. Obok Śmierci, ukazanej jako baba z kosą, w dramacie występują też Święty Piotr, Archanioł, małżeństwo Wyrobników, wiejscy urwisi - Antek, Wojtek i Kaźmirek - którzy wraz z wybuchem wojny przeobrażają się w generałów, Policjanci-tajniacy, Handlarz, Pachciarz, Ksiądz, Kapitaliści, Żołnierze i Baby. Dramat traktuje o pomylonych porządkach, niestandardowych relacjach i sposobach radzenia sobie z sytuacją zachwiania zasad związanych z naturą i normami społecznymi. Wobec trwającej wojny, kryzysu uchodźczego oraz humanitarnego, który dotyka nas wszystkich, chcemy by teatr stał się w tym trudnym czasie schronem dla idei i wartości ponad podziałami.
Teatr CHOREA realizuje „Śmierć na gruszy”, najbardziej znany dramat Wandurskiego, bo odnajduje w tej sztuce niezwykłe zderzenie tradycji z nowoczesnością, ludowej baśni z palącymi problemami społecznymi Polski lat dwudziestych. Odnajdujemy w niej ducha buntu, ducha niezgody społecznej, ducha przewrotu, ale i ducha zabawy, ironii i absurdu. Tak jak Wandurski posłużył się baśnią i jarmarczną komedią, aby skonfrontować się ze światem międzywojennej Polski, z niesprawiedliwością, głupotą, społeczną inercją - tak my chcemy posłużyć się jego scenariuszem, by zderzyć się realiami otaczającego nas świata i z samymi sobą. A w centrum tej "komedii" stoi uwięziona figura Śmierci, która zbiera swoje żniwo...
czas trwania: 90 minut
grupa wiekowa: młodzież i dorośli
REŻYSERIA
Łukasz Kos
OBSADA
Joanna Chmielecka, Joanna Filarska, Paweł Głowaty, Julia Jakubowska, Michał Jóźwik, Sara Kozłowska, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Elina Toneva, Tomasz Rodowicz
INNI REALIZATORZY
MUZYKA
Grzegorz Fajngold (syntezatory), Piotr Gwadera (perkusja, perkusjonalia), Piotr Andrzejewski (gitara, bass, moog)
CHOREOGRAFIA
Sara Kozłowska, Teatr CHOREA
KONSULTACJE KOSTIUMOGRAFICZNO-SCENOGRAFICZNE
Daria Szymańska
WIDEO, KAMERA LIVE, GRAFIKA
Kamil Wallace
ŚWIATŁO
Kamil Urbanowicz
DŹWIĘK
Marcin Dobijański
SCENOGRAFIA
Daria Szymańska
KIEROWNICZKA PRODUKCJI
Ewa Otomańska
PRODUKCJA
Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
OSTRZEŻENIE!
*Spektakl przeznaczony dla widzów od 16 roku życia.
*Spektakl zawiera sceny seksu, nagości, przemocy oraz słowa powszechnie uznawane za niecenzuralne.
*Spektakl zawiera wątki, które mogą wywoływać niepokój lub nieprzyjemne, trudne emocje, szczególnie u osób z doświadczeniem wojny.
*W spektaklu używane są gwałtowne efekty wizualne i dźwiękowe, które mogą powodować dyskomfort.
Lokacja: CKiS - DK Oskard w Koninie, Aleje 1 Maja 7a