Projekt realizowany jest w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 10: Sprawiedliwa transformacja Wielkopolski Wschodniej, Działanie 10.5 Sprawnie funkcjonujący i zdekarbonizowany transport publiczny
Tytuł projektu: „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”
Wartość całkowita: 226 076 113,74 zł, w tym:
Wydatki kwalifikowane: 193 382 249,83 zł
dofinansowanie (FST) 70% - 135 367 574,87 zł
budżet państwa 15% - 29 007 337,47 zł
wkład własny 15% - 29 007 337,49 zł
Wydatki niekwalifikowane: 32 693 863,91 zł
Okres realizacji: 16.08.2023 – 31.12.2027
Grupa docelowa: mieszkańcy wielkopolski wschodniej
Podmiotu zaangażowane w realizację projekt:
Miasto Konin (lider projektu)
Gmina Miejska Koło (partner projektu)
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie Sp. z o. o. (partner projektu)
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Koninie S.A (partner projektu)
Zarząd Dróg Miejskich w Koninie (realizator projektu)
Cel główny projektu: rozwój transportu publicznego poprzez zakup taboru zeroemisyjnego i stworzenie odpowiedniej infrastruktury w subregionie konińskim.
Realizowane działania:
Budowa zajezdni autobusowej i stacji tankowania wodorem oraz zakup 10 szt. autobusów wodorowych (MZK Konin),
Rozbudowa systemu informacji pasażerskiej oraz wdrożenie wspólnego biletu (PKS w Koninie SA, MZK w Koninie, Koleje Wielkopolskie),
Budowa parkingu przy dworcu PKP w Kole,
Inteligentny System Transportowy w Koninie,
Budowa/przebudowa dróg pieszo-rowerowych w Koninie (Al. 1 Maja, ul. ks. J. Popiełuszki)
Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Koninie,
Działania edukacyjno-promocyjne.
Efekty projektu:
zwiększenie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego przez udzielenie priorytetu przejazdu tym środkom poprzez skrócenie czasu przejazdu i podwyższenie punktualności odjazdów,
zwiększenie przepustowości kluczowych odcinków dróg miejskich,
poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
obniżenie kosztów transportu samochodowego przez zmniejszenie strat czasu przy przejeździe przez skrzyżowania i węzły sieci drogowej,
ochrona środowiska – zmniejszenie emisji spalin, zmniejszenie hałasu,
zmniejszenie natężenia ruchu w obrębie Strefy Płatnego Parkowania i Miejskich Płatnych Parkingów oraz centralnych obszarów Miasta Konin,
Rezultatem inwestycji będzie: zakup taboru autobusowego, rozbudowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych, budowa obiektów „parkuj i jedź”, budowa infrastruktury rowerowej, a ponadto zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz wzrost liczby użytkowników infrastruktury rowerowej i transportu publicznego.